Difference between revisions of "The falling tower/fi"
From cod3v
(Created page with "== Harjoituksia ==") |
(Created page with "* Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä. * Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöyt...") |
||
Line 32: | Line 32: | ||
== Harjoituksia == | == Harjoituksia == | ||
* | * Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä. | ||
* | * Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöytä. Tällöin oppilaat voivat oppia arvioimaan etäisyyksiä. | ||
* | * Etäisyyden kasvaessa suunnan säätäminen vaikeutuu. Siirrä robotin lähtöpaikan ja tornin välinen etäisyys hyvin suureksi. | ||
* | * Aseta torni aivan pöydän reunaan, jotta jos robotti ajaa liian pitkälle, se putoaa alas. Yleensä robotti kestää aika kovaa käsittelyä, mutta alle voit laittaa tyynyn tai taitella peiton pehmikkeeksi. | ||
* | * Samaa vihreätä ohjauslohkoa voit käyttää myös kello-tilassa. Matkan sijaan voitte arvioida, kuinka monta sekuntia robotin pitää kulkea. Pohtikaa, kuinka pitkälle robotti kulkee esim. viidessä (5) sekunnissa. | ||
* | * Havainnoikaa renkaan liikettä ja kuinka pitkän matkaa robotti etenee yhden kierroksen aikana. | ||
* | * Kokeilmaa erilaisilla renkailla, jos teillä on sellaisia käytettävissä. | ||
[[File:FallingTowerTable.png|thumb]] | [[File:FallingTowerTable.png|thumb]] |
Revision as of 10:19, 25 October 2020
Johdanto
Opetustavoitteet
Oppilaat oppivat luonnonollisia lukuja (esim. 1, 2, 3, . . .) ja ehkä desimaaliesitystä, jos robotin etäisyys tornista on sopiva. Myös kulman käsite tulee esille.
Robotti
Lähes mikä tahansa renkailla kulkeva robotti sopii tähän harjoitukseen.
Anturit
Ei tarvita antureita.
Esimerkkivideot
Teoriaa
Harjoituksia
- Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä.
- Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöytä. Tällöin oppilaat voivat oppia arvioimaan etäisyyksiä.
- Etäisyyden kasvaessa suunnan säätäminen vaikeutuu. Siirrä robotin lähtöpaikan ja tornin välinen etäisyys hyvin suureksi.
- Aseta torni aivan pöydän reunaan, jotta jos robotti ajaa liian pitkälle, se putoaa alas. Yleensä robotti kestää aika kovaa käsittelyä, mutta alle voit laittaa tyynyn tai taitella peiton pehmikkeeksi.
- Samaa vihreätä ohjauslohkoa voit käyttää myös kello-tilassa. Matkan sijaan voitte arvioida, kuinka monta sekuntia robotin pitää kulkea. Pohtikaa, kuinka pitkälle robotti kulkee esim. viidessä (5) sekunnissa.
- Havainnoikaa renkaan liikettä ja kuinka pitkän matkaa robotti etenee yhden kierroksen aikana.
- Kokeilmaa erilaisilla renkailla, jos teillä on sellaisia käytettävissä.
Back to Mahtavaa Matematiikkaa 2020