Difference between revisions of "The falling tower/fi"
From cod3v
(Created page with "Kaatuva torni") |
(Created page with "Takaisin Mahtavaa Matematiikkaa 2020-sivulle.") |
||
(16 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 2: | Line 2: | ||
== | == Johdanto == | ||
[[File:FallingTower.png|thumb| | [[File:FallingTower.png|thumb| Kaatuva torni. Tähtää robotti oikein ja aseta yksinkertaisimmasta kahden moottorin ohjauslohkosta robotin kulkema matka oikeaksi. ]] | ||
Yritä törmätä robotilla torniin. Haaste on hauska ja jännittävä. Lisäjännitystä saat, jos torni on pöydän reunalla, ja robotti voi pudota jos se menee liian pitkälle. | |||
Tornin voitte rakentaa lähes mistä materiaalista vain, esimerkiksi Legoista, vessapaperirullista tai puupalikoista. | |||
=== | === Opetustavoitteet === | ||
Oppilaat oppivat luonnonollisia lukuja (esim. 1, 2, 3, . . .) ja ehkä desimaaliesitystä, jos robotin etäisyys tornista on sopiva. Myös kulman käsite tulee esille. | |||
== | == Robotti == | ||
Lähes mikä tahansa renkailla kulkeva robotti sopii tähän harjoitukseen. | |||
=== | === Anturit === | ||
Ei tarvita antureita. | |||
== | === Esimerkkivideot === | ||
== | == Teoriaa == | ||
Robotin kulkema matka riippuu sen renkaiden halkaisijasta (ja välityssuhteesta). Arvioi robotin kulkema matka. | |||
[[File:RotatingWheel.svg|thumb| | [[File:RotatingWheel.svg|thumb| Yhdellä renkaan kierroksella robotti kulkee renkaan kehän ilmoittaman matkan.]] | ||
== | == Harjoituksia == | ||
* | * Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä. | ||
* | * Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöytä. Tällöin oppilaat voivat oppia arvioimaan etäisyyksiä. | ||
* | * Etäisyyden kasvaessa suunnan säätäminen vaikeutuu. Siirrä robotin lähtöpaikan ja tornin välinen etäisyys hyvin suureksi. | ||
* | * Aseta torni aivan pöydän reunaan, jotta jos robotti ajaa liian pitkälle, se putoaa alas. Yleensä robotti kestää aika kovaa käsittelyä, mutta alle voit laittaa tyynyn tai taitella peiton pehmikkeeksi. | ||
* | * Samaa vihreätä ohjauslohkoa voit käyttää myös kello-tilassa. Matkan sijaan voitte arvioida, kuinka monta sekuntia robotin pitää kulkea. Pohtikaa, kuinka pitkälle robotti kulkee esim. viidessä (5) sekunnissa. | ||
* | * Havainnoikaa renkaan liikettä ja kuinka pitkän matkaa robotti etenee yhden kierroksen aikana. | ||
* | * Kokeilmaa erilaisilla renkailla, jos teillä on sellaisia käytettävissä. | ||
[[File:FallingTowerTable.png|thumb]] | [[File:FallingTowerTable.png|thumb]] | ||
Takaisin [[Mahtavaa Matematiikkaa 2020]]-sivulle. | |||
[[File:Mahtavaa matematiikkaa.png|thumb]] | [[File:Mahtavaa matematiikkaa.png|thumb]] |
Latest revision as of 10:19, 25 October 2020
Johdanto
Opetustavoitteet
Oppilaat oppivat luonnonollisia lukuja (esim. 1, 2, 3, . . .) ja ehkä desimaaliesitystä, jos robotin etäisyys tornista on sopiva. Myös kulman käsite tulee esille.
Robotti
Lähes mikä tahansa renkailla kulkeva robotti sopii tähän harjoitukseen.
Anturit
Ei tarvita antureita.
Esimerkkivideot
Teoriaa
Harjoituksia
- Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä.
- Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöytä. Tällöin oppilaat voivat oppia arvioimaan etäisyyksiä.
- Etäisyyden kasvaessa suunnan säätäminen vaikeutuu. Siirrä robotin lähtöpaikan ja tornin välinen etäisyys hyvin suureksi.
- Aseta torni aivan pöydän reunaan, jotta jos robotti ajaa liian pitkälle, se putoaa alas. Yleensä robotti kestää aika kovaa käsittelyä, mutta alle voit laittaa tyynyn tai taitella peiton pehmikkeeksi.
- Samaa vihreätä ohjauslohkoa voit käyttää myös kello-tilassa. Matkan sijaan voitte arvioida, kuinka monta sekuntia robotin pitää kulkea. Pohtikaa, kuinka pitkälle robotti kulkee esim. viidessä (5) sekunnissa.
- Havainnoikaa renkaan liikettä ja kuinka pitkän matkaa robotti etenee yhden kierroksen aikana.
- Kokeilmaa erilaisilla renkailla, jos teillä on sellaisia käytettävissä.
Takaisin Mahtavaa Matematiikkaa 2020-sivulle.