Difference between revisions of "The falling tower/fi"

From cod3v
(Created page with "* Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä. * Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöyt...")
(Created page with "Takaisin Mahtavaa Matematiikkaa 2020-sivulle.")
 
Line 42: Line 42:
[[File:FallingTowerTable.png|thumb]]
[[File:FallingTowerTable.png|thumb]]


Back to [[Mahtavaa Matematiikkaa 2020]]
Takaisin [[Mahtavaa Matematiikkaa 2020]]-sivulle.






[[File:Mahtavaa matematiikkaa.png|thumb]]
[[File:Mahtavaa matematiikkaa.png|thumb]]

Latest revision as of 10:19, 25 October 2020

Other languages:
English • ‎suomi


Johdanto

Kaatuva torni. Tähtää robotti oikein ja aseta yksinkertaisimmasta kahden moottorin ohjauslohkosta robotin kulkema matka oikeaksi.

Yritä törmätä robotilla torniin. Haaste on hauska ja jännittävä. Lisäjännitystä saat, jos torni on pöydän reunalla, ja robotti voi pudota jos se menee liian pitkälle.

Tornin voitte rakentaa lähes mistä materiaalista vain, esimerkiksi Legoista, vessapaperirullista tai puupalikoista.

Opetustavoitteet

Oppilaat oppivat luonnonollisia lukuja (esim. 1, 2, 3, . . .) ja ehkä desimaaliesitystä, jos robotin etäisyys tornista on sopiva. Myös kulman käsite tulee esille.

Robotti

Lähes mikä tahansa renkailla kulkeva robotti sopii tähän harjoitukseen.

Anturit

Ei tarvita antureita.

Esimerkkivideot

Teoriaa

Robotin kulkema matka riippuu sen renkaiden halkaisijasta (ja välityssuhteesta). Arvioi robotin kulkema matka.

Yhdellä renkaan kierroksella robotti kulkee renkaan kehän ilmoittaman matkan.

Harjoituksia

  • Pohtikaa, miksi linnojen tornit ovat pyöreitä.
  • Käytä kahta pöytää: Toinen on harjoituspöytä (jossa ei ole tornia eikä apuviivoja) ja toinen virallinen kisapöytä. Tällöin oppilaat voivat oppia arvioimaan etäisyyksiä.
  • Etäisyyden kasvaessa suunnan säätäminen vaikeutuu. Siirrä robotin lähtöpaikan ja tornin välinen etäisyys hyvin suureksi.
  • Aseta torni aivan pöydän reunaan, jotta jos robotti ajaa liian pitkälle, se putoaa alas. Yleensä robotti kestää aika kovaa käsittelyä, mutta alle voit laittaa tyynyn tai taitella peiton pehmikkeeksi.
  • Samaa vihreätä ohjauslohkoa voit käyttää myös kello-tilassa. Matkan sijaan voitte arvioida, kuinka monta sekuntia robotin pitää kulkea. Pohtikaa, kuinka pitkälle robotti kulkee esim. viidessä (5) sekunnissa.
  • Havainnoikaa renkaan liikettä ja kuinka pitkän matkaa robotti etenee yhden kierroksen aikana.
  • Kokeilmaa erilaisilla renkailla, jos teillä on sellaisia käytettävissä.
FallingTowerTable.png

Takaisin Mahtavaa Matematiikkaa 2020-sivulle.


Mahtavaa matematiikkaa.png