Technology Day 2022

From cod3v

Introduction

VR

Makey Makey

Ohjeet oppilaille. Opettaja kertoo:

Sähkön ja virtapiirien tunteminen on tärkeää astronautille. Siksi nyt harjoitellaan erilaisia sähkötemppuja.

Täällä on kolme eri tehtävää. Alkukysymykset ennen tehtävien tekemistä ovat: Mikä on virtapiiri? Milloin virtapiiri on suljettu? Mitä silloin tapahtuu? Milloin sähkö kulkee? Sähkön kulkeminen on varauksen kulkemista. Meillä on kaksi erilaista MakeyMakeytä, isompi ja kaksi pienempää. Isompi huomaa, kun virtapiiri on suljettu, mutta se erottaa todella pieniä virtoja, esimerkiksi ihmisen tai banaanin läpi meneviä olemattoman pientä virtaa.

Pienempi MakeyMakey osaa erottaa varauksen, eli se erottaa kun sähköä liikkuu. Se on ihmeellinen laite, vielä erikoisempi kuin se isompi.

Voitte jakautua kolmeen eri ryhmään.

Tarkastelkaa Makey Makey –laitteita. Niissä on USB-portti, joka kytketään tietokoneeseen. Älä kytke vielä. Isommasta löytyy myös tekstit, joissa viitataan näppäimistön eri näppäimiä, esimerkiksi nuoli ylös, nuoli alas, enter, ja välilyönti. Lisäksi sieltä löytyy kohta GND eli maa. Kun suljet virtapiirin maasta välilyöntiin, Makey Makey antaa tietokoneelle välilyöntikoodin, ja tietokone luulee, että painoit välilyöntiä. Pienemmässä ei ole kuin yksi paikka johon johdon saa kiinni. Sillä pystytään tekemään peliohjain Dinosauruspeliin.

Ryhmien tehtävät ovat seuraavat

  1. Punnerhaaste. Punnertakaa niin, että nenä osuu kippoon. Makey makey huomaa sen ja päästää äänen. Saatteko yli 100 punnerrusta ryhmänä? TAI Rakenna peliohjain pienestä MakeyMakeysta ja pelaa sillä dinosauruspeliä? Opettaja kirjaa ennätykset ylös.
  2. Rakenna banaanipiano Makey Makey:n ja oheisen kaaviokuvan perusteella. Huomaa, että sinä olet osa virtapiiriä. Soita sillä _____. Pianon löydät osoitteesta https://apps.makeymakey.com/piano/
  3. Etene esteradalla ilman että musiikki lakkaa toimimasta. Opettaja varmistaa, että kaikki pääsevät radan läpi. Toinen jalka pitää olla aina radalla, jotta musiikki toimii.


Ohjeet opettajalle:

Oppilaat saavat rakentaa aina joka kerta virtapiirinsä. Seuraavalla sivulla on banaanipianon on peliohjaimen kuva. Punnerrus on hauska -- pitääkö vesi vaihtaa joka kerta?

Oppilaat saavat purkaa rakentamansa banaanipianon.


https://conference.iste.org/uploads/ISTE2017/HANDOUTS/KEY_108120486/Makey_Makey_Lesson_Plan_Starter_Pack.pdf

  • Measure time (ramp, car)
  • Simple circuit: Human piano keys,
  • Sorting game
  • Game controller
  • Musical water

https://www.instructables.com/makeymakey/

https://cdn-learn.adafruit.com/downloads/pdf/makey-paper-craft.pdf

Some more examples

  • each about conductive materials.
  • Banana piano https://apps.makeymakey.com/piano/
  • Video Game Controller
  • Musical Instruments
  • Room or Floor Controller or Instrument
  • Talking Masks
  • Talking Cities
  • Alluminum Foil Wrapped Legos
  • Storytime
  • Sound Mixers and Sound Boards

Sonic Pi

Music programming

Green Screen

Ohjeet oppilaille. Opettaja kertoo:

Mitä Marsissa tai Matkalla marsiin voi tapahtua? Tehdään elokuva näytelmän sijasta. Seinällä on green screen, eli taustaksi voidaan laittaa mikä tahansa kuva. Nyt ei vaihdeta kuvaa, vaan kaikki tekevät näytelmän samasta kuvasta. Älkää liikutelko tietokonetta sillä se tallentaa nyt hyvin ja ääni toimii myös.

Voitte ottaa useita otoksia, tallentakaa paras versio. Voitte myös tehdä useita eri kohtauksia. Nimetkää ne selkeästi. Muistakaa tallentaa Videot-hakemistoon.

Elokuvat näytetään päivän lopuksi ruokalassa.


Ohjeet opettajalle:

Varmista, että oppilaat tallentavat videonsa selkeällä nimellä Videot-kansioon. Voi olla useita eri kohtauksia.

Toivottavasti osaat tehdä näytelmän. Katsotaan yhdessä, miten se toimii ennen lauantaita.

Robot programming

Falling towers


Ohjeet oppilaille. Opettaja kertoo:

Lähetämme robottikulkijan Mars-planeetalle, kuten Nasa lähetti vuonna 2021. Percevarence-robotti laskeutui Jezeron kraateriin ja tutkii sen ympäristöä.

Tehtävänäsi on päästä tarkalleen kraaterin reunalle putoamatta itse, ja pudottaa reunalla olevat kivet alas, jotta maassa olevat tutkijat voivat pölypilven muodosta päätellä Marsin maa- ja kaasukehien olemusta. Kisan arvosteluperuste on etäisyys kraaterin reunasta: mitä lähemmäksi pääset, sitä enemmän pisteitä tulee. Mutta, emme voi viedä harjoittelurobotteja Marsiin. Harjoittelemme maassa ja robotti pudotetaan Marsiin ja katsotaan ruokalassa, miten se toimii.

Ryhmäsi käytössä on kolme robottia, joista kaksi on samanlaista. Voitte jakautua kolmeen pienempään ryhmään ja käyttää kaikkia robotteja. Harjoittele ryhmänä robotin koodausta. Käytä koodauksessa ainoastaan vihreätä rattilohkoa:


Tallenna ohjelmasi robottiin ryhmäsi nimellä. Kerro opettajalle, mikä robotti on käytössä ja minkä niminen ohjelma siellä on. Robotin pitää toimia käynnistämällä se ohjelma ruokalassa

Sallitut apuvälineet: oppilaiden mukana olevat tarvikkeet, viivotin ja robotit. Pidempiä mittoja yms. ei saa käyttää. Lisäksi kuva kraaterista mittakaavalla, putoamispaikalla ja kohteella merkittynä.

Ohjeet opettajalle:

Oppilaat harjoittelevat luokassa kolmella eri robotilla, mutta itse kraateri sijaitsee ruokalassa. Kisa tehdään yhdessä ruokalassa lopuksi. Markku, muista kirjoittaa mittakaava paperiin.

Sallitut apuvälineet: mukana olevat tarvikkeet ja robotit. Luokasta ei saa poistua.

Muista tarkistaa koodin tallennus oikeaan tietokoneeseen.

Crafting

Kumilankamarskulkija

Brain games

DaVinci bridge

Support a bottle

Balance a hammer

Balance a soda can


Muutama (4) mielenkiintoinen, mutta ei liian haastava älypeli tavallisilla materiaaleilla

Ohjeet oppilaille. Opettaja kertoo:

Avaruusmatkalla voi tulla yllättäviä asioita eteen, ja jokaisesta esteestä on selviydyttävä. Esimerkiksi Kansainvälisellä avaruusasemalla astronautti huomasi, että aluksen paine laski rajusti. Hän löysi reiän seinästä, ja nopeasti tukki sen. Millä hän tukki reiän? No, sormellaan tietenkin. Sitten hän hälytti apua ja muut astronautit tulivat ilmastointiteipin kanssa paikalle. Nyt meillä ei ole teippiä.

Voitte jakautua neljään pienemään ryhmään. Älypelit ovat

  1. Tölkki. Laita ehjä tölkki vinoon kuten kuvassa.
  2. Vasara. Laita vasara roikkumaan pulpetin alle 100 cm mittaisella narulla ja viivoittimella. Muita apuvälineitä ei saa käyttää. Narun toinen pää tulee olla pulpetin kannen yläpuolella, ei nauloja tai koukkuja tai kannen väliin tunkemista. Mittaa naru itse.
  3. Lattia. Rakentakaa näistä neljästä palikasta lattia, joka on näiden neljän pilarin päällä ja kannattelee ninja-ankkaa.
  4. Silta. Rakentakaa vain ja ainoastaan näistä palikoista silta, joka ylittää pulpetilta toiselle. Pulpettien välinen etäisyys on ____ 45? cm.



Ohjeet opettajalle:

Ei lunttausta netistä, eli käske laittamaan kännykät piiloon. Oikeita vastauksia ei pidä kertoa. Keksikööt oppilaat, jos keksivät. Jos eivät, niin kysykööt muilta.

  1. Liima, sinitarra yms ei ole sallittu. Mikään tukirakenne ei ole sallittu.
  2. Narun toinen pää tulee olla pulpetin kannen yläpuolella, ei nauloja tai koukkuja tai kannen väliin tunkemista.

Non-newtonian fluids

Parachuits

Distance

Aiming

Tee erilaisia laskuvarjoja: (1) mahdollisimman hitaasti alas, (2) mahdollisimman pitkälle liukuminen, (3) tähtäys. Helppo virittää isollekin porukalle. Kisa.


Ohjeet oppilaille. Opettaja kertoo :

NASA lähetti keväällä 2021 Percevarence-robotin Marsiin. Se laskeutui avaruusraketista laskuvarjon avulla tarkasti oikeaan paikkaan. Tehtävänne on pudottaa Mars-robotti mahdollisimman tarkkaan maalitaulun keskelle. Tästä nähdään, kuinka hyvä on robottinne lähtöpaikka.

Tärkeitä asioita laskuvarjon suunnittelussa:

  1. koko (iso, pieni) ja muoto (ympyrä, neliö, suorakaide, joku muu). Voitteko tehdä pallon muotoisen? Miten se tehdään?
  2. narujen lukumäärä ja sijaintipaikka
  3. pyöreän laskuvarjon keskireikä? Miksi sellaista käytetään?

Erilaisia laskuvarjomalleja on toisella paperilla.

Sallitut valmitusvälineet ovat paperinenäliinat, teippi, naru ja robotti, joka on painona. Voitte harjoitella ja rakentaa niin monta laskuvarjoa kuin haluatte, mutta lopulta ryhmänne valitsee yhden, jolla tehdään lopullinen pudotus viimeiseksi ennen kotiin lähtöä. Valitkaa myös virallinen pudottaja.



Ohjeet opettajalle:

Oppilaat voivat harjoitella ja rakentaa erilaisia versioita ja pudotella niitä alas. Markulta saat maalitaulun. Ota talteen ryhmän valitsema laskuvarjo painoineen. Päivän lopuksi pudotamme laskuvarjot ja katsomme, mikä ryhmä pääsee lähemmäksi maalitaulua.

More

limääräiset, jotka jätimme pois.

VR-lasit

En tiedä


Pahvikulkija

Mars-kulkija pahvista, huom tämä on vaikea. Pitäisi ehkä keksiä helpompi: kumilanka, pahvi, sinitarra, kuumaliima


Epänewtonilainen neste

Suttaamista ja ohjeiden noudattamista, erilaisten reseptien tekemistä. Epänewtonilaisen nesteen ominaisuuksien tutkiminen